המשמעות של תנועות העובר בבטן

נתחיל מהסוף: כל ניסיון לכמת מהי תחושת תנועות עובר תקינה נידון לכישלון מראש, שהרי מדובר בתחושה. כפי שלכל אם אופי משלה וכפי שלכל תינוק וילד אופי משלהם, כך גם לכל עובר יש אופי משלו בבטן אמו. עובר אחד פעלתן בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות אולם אוהב לישון בצהריים, ועובר אחר נח בשעות אחר הצהריים, רק כדי לבעוט במשך כל הלילה בבטן אמו, עד כדי הפרעה לשינה. 

 

עם זאת, לתחושת התנועות חשיבות עצומה. לא בכדי תשאלי בכל בדיקה על ידי אחד מאנשי הצוות האם את חשה תנועות עובר כראוי. בעוד לאנשי הצוות כלים מעט יותר מתקדמים לבדוק את בריאותו של העובר (Well Being) כגון מכשיר אולטראסאונד או מוניטור עוברי, הרי שתחושת התנועות היא "המוניטור העוברי" של האם, בו היא יכולה להעריך ולמדוד בעצמה.

בעוד שהפחתה בתחושת התנועות היא לרוב חסרת משמעות קלינית, וברוב המקרים הפניה למיון מסתיימת בעיקר בהרגעת האם, הרי שהפחתה בתחושת תנועות יכולה גם להצביע על בעיה עוברית. על כן, חשוב להתייחס ברצינות לכל תחושה סובייקטיבית של הפחתה בתחושת תנועות עובר. בניגוד לכך, אין כל עדויות שעודף תחושת תנועות עובר עלול להיות כרוך בנזק. 

 

העובר מתחיל לנוע ברחם משלבים מוקדמים מאוד של ההריון, אך תחושת התנועות מתחילה לרוב בין שבוע 18-22, כאשר בהריונות חוזרים לרוב היא מתחילה מעט מוקדם יותר בהשוואה להריון הראשון. חשוב לזכור כי מספר התנועות מגיע לשיאו בשבוע 30-32 להריון. כלומר, אין סיבה לצפות להפחתה בתחושת תנועות לקראת סוף ההריון, אם כי יתכן שתחושי שינוי בעוצמת או אופי התנועות. בכל מקרה, חשוב ביותר להכיר את דפוס התנועות של עוברך בכדי שתוכלי לזהות שינוי בדפוס זה.

 

מהי תחושת תנועות תקינה?

ניירות עמדה שונים של איגודים מקצועיים ברחבי העולם ניסו להגדיר מהי תחושת תנועות תקינה. נייר העמדה האמריקאי, לדוגמה, מציע שתי גישות: בראשונה, על ההרה לשכב על צידה ולספור תנועות, כאשר ספירת עשר תנועות בשעתיים נחשבת תקינה (לרוב נדרשות 20 דקות). על פי הגישה השנייה, יש לספור תנועות במשך שעה אחת, שלוש פעמים בשבוע. במידה ומספר התנועות נשאר דומה מספירה לספירה, הרי שהמצב כנראה תקין.

על פי נייר העמדה הבריטי, רוב הנשים יחלו לחוש תנועות משבוע 20, ותחושת התנועות תגיע לשיאה בשבוע 32, ואז תישאר מבוססת ברובה. במידה ואישה חשה הפחתה או הפסקה בתחושת התנועות, עליה לפנות לבדיקה. גם נייר עמדה זה מציע כי במידה וההרה אינה בטוחה באם מדובר בהפחתה בתחושת תנועות, מומלץ כי תשכב על צידה ותספור תנועות במשך שעתיים. אם לא נספרות עשר תנועות נפרדות במשך שעתיים, עליה לפנות לבדיקה. 

 

לאחרונה, יצאו באנגליה בקמפיין לעידוד התייחסות לתחושת תנועות עובר. האיגוד הקנדי ממליץ על ספירה יומית של תנועות בהריונות בסיכון בין שבוע 26 לשבוע 32, אולם בהריונות בסיכון נמוך מומלץ על ספירת תנועות רק אם קיימת הפחתה סובייקטיבית בתחושת התנועות. לפי נייר זה, יש לחוש שש תנועות נפרדות בשעתיים. 

 

לספור מספר תנועות במשך שעה 

על כן, מה מומלץ לעשות? במידה ואת חשה הפחתה בתחושת תנועות עובר, מומלץ לשכב על הצד, עדיף בחדר שקט, ללא רעשי רקע, להניח ידיים על הבטן ולהתרכז בספירת תנועות העובר. במידה ואת סופרת 5-10 תנועות בשעה, הרי שקרוב לוודאי שהכל תקין. במידה ואת חשה פחות מ-5 תנועות במשך שעה, מומלץ לפנות לרופא המטפל או למיון.

 

במיון יבוצע ניטור עוברי שידגים עם דופק העובר. קיימים פרמטרים שונים לפענוח הניטור העוברי ויש קריטריונים לקביעה האם הוא תקין. בנוסף, לרוב תבוצע בדיקת אולטראסאונד הנקראת פרופיל ביופיזי, המקבילה לבדיקת הניטור. במידה ושתי הבדיקות תקינות ושבת לחוש תנועות עובר, תשוחררי לביתך. במקרים מסויימים יחליט הצוות הרפואי לאשפז אותך להשגחה, ויתכן אף שבמקרים מאוד ספציפיים יוחלט על זירוז.

 

לסיכום, ברוב רובם המוחלט של המקרים, הפחתה בתחושת תנועות עובר אינה כרוכה במצוקה עוברית. עם זאת, יש להתייחס בכובד ראש לכל הפחתה בתחושת תנועות עובר.